lørdag den 2. juli 2011

TV-indpakkede barndomsminder

For et par uger siden, da jeg havde en af mine bedste veninder på besøg, kom vi til at snakke om alt det fantastiske børne-tv vi er vokset op med.
Det gik op for os, hvor mange minder fra vores barndom, der faktisk består af tv-programmer. Vores generation er den helt store tv-generation, og det ses meget på de ting vi husker fra vores barndom.
Havde vi ikke noget at lave, blev vi sat foran videomaskinen, eller der blev tændt for tv’et. Om det så var om morgenen, om eftermiddagen eller om aftenen – der var altid noget der kunne underholde os, når vores forældre havde brug for et hvil.
Der er et hav af fantastiske og nostalgiske tv-minder i mit hoved. Men her har jeg lige udvalgt de 10 vigtigste af dem. Det kan jo være der er andre end mig, der kan nyde godt af et par nostalgiske gensyn :D

Snurresnups Søndagsklub! Aaaarrh. Der var ikke noget bedre, end at vågne op en kedelig søndag, tage dynen ned foran fjerneren, smække benene op, og tænde for TV2, hvor Bubber, vores allesammens tv-far, tog sig godt af os, indtil vores forældre søvndrukne kom ud af fjerene og begyndte at lave kaffe.
Vi kommer ikke uden om Bubber. Om folk vil kendes ved det eller ej. Bubber ER en del af vores barndom! Om han lå i et badekar, eller han interviewede børn med en gulerod. Vi elskede ham!



Bamses Billedbog
Vi kommer ikke uden om den fede, egoistiske, selvglade, orange bamse, der rendte rundt med en stor kylling med homoseksueller tendenser, en fed ælling med badering, en fesen mand med kasket-fetich og en kvinde der boede i sin frakke.
Hvorfor var vi egentligt så vilde med det? Hvorfor elskede vi at se den fede egoist-bjørn, terrorisere den stakkels kylling, med de moderne strømpebukser?
Jeg ved det ikke.. Men det gjorde vi!



Mummitroldene. Et lettere mærkeligt fænomen, nu jeg tænker over det. En underlig blanding af mærkelige figurer, inklusive små, mærkelige, hvide ”rør” med øjne, der kriblede rundt i store stimer, efter de her stakkels forvirrede trolde, der egentligt mest af alt, burde have heddet Mummi-flodheste.
Jeg kan ikke svare på, hvorfor jeg elskede det. Det har endda givet mig traumer for livet, med den uhyggelige, store, grå tingest, der var med i nogle afsnit! Føj den var uhyggelig! O.o



Lågen i bogen! Jeg elskede når hende damen kiggede i krystalkuglen! :D Og jeg elskede Ib med de store ører.. :P



Nana.. Serien indeholdende den sang jeg nok har hørt sunget mest i hele mit liv. :P
Jeg kan stadig godt lide at se den serie. Synes humoren i den er fantastisk. Elsker når hun forestiller sig sin fars barndom. :P hahaha.. Og så elsker jeg i det hele taget Jesper Christensen som skuespiller!


Bullerfnis.. Jah. Jeg kunne ikke opstøve et ordentligt klip fra det.. Men jeg fandt da temamelodien. :D Jeg kan huske jeg elskede de sange der var med. Specielt den der ”Hjerter af Honning”. :P



Rundtossen.
Mek Pek og Warny Mandrup der rendte rundt og bandede helt vildt, og kun var styret af Sofia. :P Jeg elskede det! Og jeg elskede sangene. :D



Hvaffor 1 hånd.. Jeg kunne desværre ikke finde et klip med Casper Christensen. :P Men ellers er det ham, og Signe jeg husker mest, fra Hvaffor 1 hånd. :P



Brum.. Den lille gule bil, der kørte rundt og stopped tyve og reddede børn og gamle damer. Dengang jeg var barn, hed han dog ikke ”Brum”, og havde heller ikke en vildt irriterende, fancy temasang.. Der hed han såmænd bare Tøf Tøf.



Anna og Lotte AKA Fredagsbio, kommer jeg dælme heller ikke uden om. :P De små dukker der selv legede med dukker (Geo), og kun blev holdt i ørerne af Kirsten.
Jeg tror meget vi afspejlede os i figurerne.. De var ikke pædagogiske korrekte, og lærte os ikke den helt store morale. De var som børn – os selv – nu engang var. De tissede i bukserne, de legede i sandkassen, de skændtes og blev venner igen, de legede te-selskab, doktor og far, mor og børn. De ramte helt og holdent plet, med hensyn til, hvordan den generations børn var. Fredag efter fredag kunne vi opleve dem. Tror ikke jeg oplevede der kom andet i ”Fjernsyn For Dig”, om fredagen, end Anna og Lotte, de første 12 år af mit liv. Det var sikkert og vidst, at fredag aften klokken 18, bød DR 1 på Buller, Geo, Anna, Fie, Lotte, Kirsten og Benny.



Der er som sagt et HAV af fantastiske barndomsminder gemt I tv-programmerne, indenfor de seneste 20 år.
Dette var kun en lille bid af det. Det KAN jo være, der er andre end mig, der kan blive en anelse nostalgiske over disse klip. :P

2 kommentarer:

  1. Aaaaaah! Fantastisk indlæg! Kan dog ikke huske Rundtossen, men ellers så husker jeg alt det andet :D Længe leve barndommen! ELSKER tema-sangen til Bullerfnis! Hæ. Jeg kunne godt lide den der sang om Samson, som blev klippet :b ("Løøb, Samson, løb! Nu kommer Dalilah!") Hahahaha. Random :b

    SvarSlet
  2. Hahahahah!!! jaaaaa, Bullerfnis var nice! :D
    Ej øv, den kan jeg ikke huske!!! :O Haha..
    Sjovt, der er næsten ingen der kan huske Rundtossen.. Jo Nannabob kan vidst.. :b

    SvarSlet